12-16 Iunie 2017
Dacă credeți că pitoreasca Riviera franceză este renumită doar pentru stațiunile sale minunate pitorești,atunci greșiți! De fapt, Nisa, oferă, de asemenea, oportunități excelente de a afla mai multe despre pedagogia inovatoare bazată pe TIC. Acest lucru poate fi confirmat de 20 de profesori din Republica Moldova care au vizitat Universitatea din Nisa Sophia Antipolis (UNS) în perioada 12-19 iunie 2017. Aceștia au fost instruiți de către formatorii francezi în proiectarea și implementarea activităților pedagogice folosind o gamă largă de TIC în cadrul Departamentului de Pedagogie inovatoare al UNS.
„Aceste cursuri de formare reprezintă o parte importantă a proiectului „Crearea în Republica Moldova a E-reţelei de promovare a instruirii multimedia în formarea profesională continuă / TEACH ME”, finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus + „, a subliniat Andrei Braicov, coordonator de proiect la Universitatea de Stat din Tiraspol din Republica Moldova, care este unul dintre beneficiarii proiectului. „În ultimele luni am lucrat la elaborarea unor programe inovatoare de instruire pentru cadrele didactice din Moldova, așa-numitele” e-predare pentru cadre didactice „, care vor fi oferite la centrele de formare continuă a instituțiilor moldovenești participante cadrelor didactice, care doresc să inoveze în practicile lor de predare prin utilizarea TIC. Dar cum să implementăm acest curs inovator? Cum să-i înveți pe alți profesori să-și modeleze propriile strategii inovatoare de predare, învățare și evaluare? Aceasta a fost una dintre principalele întrebări, pentru care căutam răspunsuri, iar echipa franceză a ajutat foarte mult să rezolve acest lucru „, punctează Andrei.
„Într-adevăr, colegii de la UNS ne-au oferit o săptămână de pregătire foarte practică și multi-aspectuală”, a spus Valentina Prițcan de la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Balti din Republica Moldova. „Am fost impresionată de varietatea situațiilor pedagogice, în care noi, cursanții, am fost implicați pentru a ne încuraja să ne dezvoltăm propriile soluții, să reflectăm asupra propriilor noastre activități și să evaluăm activitățile altor profesori. Sigur, voi încerca să aplic aceste abordări atunci când vom preda cursul „e-teaching” la universitatea mea „, menționează Valentina.
„Aceste cursuri de instruire m-au ajutat să realizez valoarea pedagogică a TIC, dar și rolul tot mai mare al cadrelor didactice în educația contemporană. Un profesor de astăzi este mai degrabă un ghid, un tutore sau un antrenor, care poate promova abilitățile și competențele diferite ale cursanților, omițând modelele tradiționale de transmitere simplă a cunoștințelor de la profesor la student. Mijloacele TIC, printre care tabla interactivă, clasa virtuală, pot fi instrumente de sprijin pentru atingerea unor obiective pedagogice specifice și voi promova acest mesaj atunci când dau cursuri de formare cadrelor didactice care doresc să utilizeze TIC „, conchide doamna Veronica Prisăcaru de la Universitatea Agrară de Stat din Moldova.
„Aceste cursuri de formare au fost foarte utile în ceea ce privește modul de proiectare a unui program didactic, folosind noi instrumente educaționale precum IWB, metode și principii precum PBL, Brainstorming, învățarea on-line și mixtă. Implicarea în dezvoltarea de filme pentru obiective pedagogice a oferit ocazia participanților să obțină noi experiențe și sentimente despre o nouă metodă de predare. De asemenea, trebuie să subliniez că atelierele organizate au reprezentat o platformă perfectă pentru schimbul de opinii, idei despre utilizarea TIC pentru activitățile pedagogice și oferă noi abordări și soluții privind modul de predare a unui program de instruire „, a subliniat Rafel Ciloci, Universitatea Tehnică a Moldovei.