În perioada 13 – 15 iunie 2018, la Girona, Catalonia, a avut loc penultima întâlnire de lucru a partenerilor proiectului internațional Erasmus+ „Creating Moldovan E-Network for promoting e-teaching in the continuing professional education“ (TEACHME).
Însorita Costa Brava cu o frumoasă zonă de litoral, cu plaje uimitoare, orașe medievale interesante și fermecătoare, asortiment cultural și gastronomic deosebit, oferă oportunități excelente pentru stabilirea de contacte între cadrele universitare internaționale. Acest lucru poate fi confirmat de echipa proiectului TEACHME, care a vizitat Girona la invitația partenerului TEACHME WUSMED (World University Service of the Mediterranean). De asemenea, au fost invitate Universitatea din Girona și Universitatea Deschisă din Catalonia, care se dedică strategiilor inovatoare de învățare bazate pe mass-media și, prin urmare, sunt partenerii perfecți pentru schimbul de experiență cu echipa TEACHME.
Universitatea Deschisă din Catalonia, Barcelona, care are la momentul de față peste 50 000 de studenți, a prezentat modelul său de învățare, care se bazează în principal pe activitățile asincrone de instruire în mediile virtuale de învățare.
“Pentru partenerii din Moldova, aceste concepte sunt de mare interes, deoarece am transferat o bună parte a materialelor didactice în sistemul de management al învățării Moodle și, prin urmare, căutăm mereu metode inovatoare de predare și învățare pentru formate asincrone. Simpla încărcare a materialelor didactice în Moodle nu mai este suficientă pentru a motiva studenții și pentru a promova performanțe mai bune. Profesorii trebuie să poată dezvolta și implementa diferite scenarii interactive de învățare folosind Moodle”, spune dr. conf. Andrei Braicov (Universitatea de Stat din Tiraspol) – coordonator național al proiectului TEACHME.
De asemenea, a fost discutat subiectul mobilității virtuale, care devine din ce în ce mai important atât pentru universitățile din Europa, cât și pentru cele din Moldova din cauza resurselor limitate pentru mobilitatea fizică și a cererii crescânde de cooperare internațională.
Partenerii moldoveni au prezentat consorțiului proiectului progresele înregistrate în implementarea proiectelor, cu care se pot mândri.
Astfel, au fost evaluate și aprobate de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Moldova programele de formare recent dezvoltate pentru cadrele didactice, care să le permită utilizarea didactică semnificativă a strategiilor, abordărilor și scenariilor educaționale inovative bazate pe media. În prezent, universitățile din Moldova desfășoară faze de testare în care predau noi programe și evaluează primele rezultate pilot care au fost discutate și în timpul întâlnirii.
„Datorită strategiei noastre eficiente de marketing, am primit 99 de cereri pentru două noi programe de instruire – un succes imens”, spune Corina Negară de la Universitatea Alecu Russo din Bălți. „Feedback-ul general este foarte pozitiv, dar avem încă unele probleme cum ar fi: producția continuă de materiale multimedia atractive sau diferite abilități digitale ale grupurilor țintă, care trebuie luate în considerare în timpul lecțiilor.
De asemenea, au fost făcute rapoarte încurajatoare privind transformarea abordărilor tradiționale de învățare în programele de învățământ superior existente în universitățile din Moldova. „Din ce în ce mai mulți profesori încearcă să gândească în afara „casetei” și să aplice noi abordări pedagogice și mijloace media digitale în sala de clasă. Este important să îi susținem și să îi motivăm în dezvoltarea și implementarea scenariilor inovatoare de învățare. Noi am pregătit formatorii noștri care au absolvit cursuri la universitățile partenere europene din Nisa și Londra. Împreună suntem responsabili pentru răspîndirea ideii de învățământ electronic inovator în universitatea noastră și în Moldova în general”, concluzionează Veronica Prisacaru de la Universitatea Agrară de Stat din Moldova.
Au rămas doar câteva luni înainte de finalizarea proiectului, pe care partenerii le folosesc intens pentru a dezvolta strategii convingătoare de stabilitate și, astfel, pentru a asigura continuarea proiectului.
„Partenerii acestui proiect lucrează cu mare atenție la reconstruirea sistemului de educație continuă din Republica Moldova, care vede în noile concepte de predare oportunitatea de a contracara exodul de creiere. Tinerii cu studii bune, care sunt dispuși să rămână în țară, sunt deosebit de importanți pentru dezvoltarea culturală și economică a țării”, a menționat dr. , prof. Christoph Brake, manager de proiect științific de la FHM Bielefeld.
Cu puțin înainte de finalizarea proiectului, la 20 septembrie 2018, în Chișinău va avea loc Conferința internațională TEACHME Rolurile și impactul profesorului în societatea modernă. Vor fi abordate cele mai importante realizări ale proiectului. „În prezent, avem în vedere un format atractiv de conferințe care să permită interacțiunea cu invitații – în principal pedagogi. Scopul nostru este de a inspira profesorii moldoveni să aplice metode de învățare inovatoare, așa că dorim să oferim soluții concrete la problemele pedagogice „, spune coordonatorul de proiect Olga Zubikova de la FHM.
Proiectul este finanțat de programul Erasmus+ al Uniunii Europene.